PODSUMOWANIE
INSPIRACJE TEORETYCZNE
Ekspresja jest poj臋ciem wieloznacznym i bardzo pojemnym tre艣ciowo. Pos艂ugujemy si臋 nim zar贸wno w j臋zyku potocznym, jak i naukowym, w spos贸b w膮ski i szeroki. W艣r贸d spo艂ecznie formu艂owanych definicji znale藕膰 mo偶na wiele okre艣le艅 terminu "ekspresja". Oto kilka z nich:
„Psychiczna
czynno艣膰 wyra偶anie siebie. Bywa najcz臋艣ciej zwi膮zana z
wyra偶aniem estetycznym i zachodzi w贸wczas, gdy ujawnione s膮
zjawiska emocjonalne, nadaj膮ce produktowi tw贸rczemu artysty lub
tw贸rcy (dziecka) wyraz jego stosunku emocjonalnego do wytworu (w
formie i tre艣ci).” Semenowicz
H.: Poetycka tw贸rczo艣膰 dziecka, Warszawa 1973, s. 11
„ Rzeczywiste lub pozorne (...) ujawnianie si臋 poprzez pewne przedmioty, zmys艂owo dostrzegalne(nazywa si臋 je objawami albo przejawami) pewnych tre艣ci czy przedmiot贸w psychicznych przynale偶nych jakiej艣 istocie rzeczywi艣cie psychik膮 obdarzonej.” Popek S.: Tw贸rczo艣膰 artystyczna w wychowaniu dzieci i m艂odzie偶y, Warszawa 1985, s. 94
W艣r贸d wielu definicji tw贸rczej ekspresji dziecka najbardziej trafn膮 w naszym mniemaniu jest ta stworzona przez Wincentego Okonia. M贸wi on o niej tak, 偶e jest to „proces dzia艂ania ludzkiego daj膮cy nowe i oryginalne wytwory, ocenione w dalszym czasie jako spo艂ecznie warto艣ciowe. Mo偶e przejawia膰 si臋 w ka偶dej dziedzinie ludzkiej zar贸wno artystycznej i naukowej, jak i organizacyjnej, technicznej, produkcyjnej i wychowawczej”. W dalszej cz臋艣ci swoich rozwa偶a艅 wyr贸偶nia on dwa znaczenia tw贸rczo艣ci dziecka. W臋偶sze w jego mniemaniu to nic innego jak tw贸rczo艣膰 plastyczna dziecka. Z kolei szersze znaczenie pokazuje, 偶e mamy do czynienia z wielostronn膮 dzia艂alno艣ci膮 dziecka, kt贸rej owocem s膮 nowe i oryginalne wytwory w dziedzinie poznania, sztuki i techniki; mog膮 ni膮 by膰 zar贸wno rozwi膮zanie problemu naukowego, skonstruowanie oryginalnego urz膮dzenia technicznego czy te偶 zaprojektowanie oryginalnego konkursu, jak i u艂o偶enie wierszyka, skomponowanie piosenki oraz malowanie obrazu. Je艣li dziecko rozwi膮zuje problem, kt贸ry jest mu znany lub, gdy samodzielnie konstruuje przedmiot ju偶 wynaleziony, m贸wi si臋 o tw贸rczo艣ci wt贸rnej lub subiektywnej. Oba rodzaje tw贸rczo艣ci maj膮 warto艣膰 w kszta艂towaniu osobowo艣ci dzieci i m艂odzie偶y” .
UZASADNIENIE WYBORU KONCEPCJI I METOD PRACY
Podczas tworzenia tego projektu temat pluszowego by艂 nam bliski. W tym czasie ucz臋szcza艂y艣my na praktyki w przedszkolu i jak wiadomo mniej lub bardziej cz臋sto obchodzone s膮 tam r贸偶ne 艣wi臋ta, kt贸re nie zawsze wpisane s膮 w nasz kalendarz. Dok艂adnie 25 listopada wypada艂 艢wiatowy Dzie艅 Pluszowego Misia. W trakcie dyskusji na temat projektu wywi膮za艂 si臋 pomys艂 na po艂膮czenie pluszowego misia z inno艣ci膮 i tolerancj膮. Ka偶dy mi艣 jest inny, zupe艂nie jak cz艂owiek, jak ka偶dy z nas. Z ka偶dym dniem pracy nad projektem w g艂owach pojawia艂y si臋 nam coraz to nowe pomys艂y na zrealizowanie tego przedsi臋wzi臋cia. Ostateczna forma zosta艂a przedstawiona tutaj. Dzi臋ki mo偶liwo艣ci odwiedzania r贸偶nych miejsc zwi膮zanych ze sztuk膮 mniej lub bardziej w warsztatach wykorzysta艂y艣my zasoby naszego lokalnego 艣rodowiska. W projekcie mo偶na odnale藕膰 takie miejsca jak Bia艂ostocki Teatr Lalek, Akcent ZOO, park. Mo偶e niekt贸re z tych miejsc s膮 ma艂o ucz臋szczane i znane, ale posiadaj膮 ogromny potencja艂. Na pierwszy rzut oka w parku s膮 drzewa, 艂awki nic atrakcyjnego. Jednak wystarczy chwila namys艂u i z dar贸w natury mo偶e powsta膰 naprawd臋 co艣 wspania艂ego jak, chocia偶by nasza p艂askorze藕ba. Zwiedzanie zoo r贸wnie偶 mo偶na po艂膮czy膰 z innymi elementami, akcjami dziej膮cymi si臋 w Bia艂ymstoku. Interesuj膮 nas wszelkie plastyczne dzia艂alno艣ci, dzi臋ki czemu mo偶emy rozwija膰 podobne pasje u dzieci. Pokazywa膰 im r贸偶ne techniki, nie zawsze musz膮 to by膰 kredki i kartka papieru. Czasami warto wyj艣膰 za schemat, dla lepszego efektu.
Komentarze
Prze艣lij komentarz