PODSUMOWANIE

 INSPIRACJE TEORETYCZNE

Ekspresja jest poj臋ciem wieloznacznym i bardzo pojemnym tre艣ciowo. Pos艂ugujemy si臋 nim zar贸wno w j臋zyku potocznym, jak i naukowym, w spos贸b w膮ski i szeroki. W艣r贸d spo艂ecznie formu艂owanych definicji znale藕膰 mo偶na wiele okre艣le艅 terminu "ekspresja". Oto kilka z nich:


Psychiczna czynno艣膰 wyra偶anie siebie. Bywa najcz臋艣ciej zwi膮zana z wyra偶aniem estetycznym i zachodzi w贸wczas, gdy ujawnione s膮 zjawiska emocjonalne, nadaj膮ce produktowi tw贸rczemu artysty lub tw贸rcy (dziecka) wyraz jego stosunku emocjonalnego do wytworu (w formie i tre艣ci).” Semenowicz H.: Poetycka tw贸rczo艣膰 dziecka, Warszawa 1973, s. 11


Rzeczywiste lub pozorne (...) ujawnianie si臋 poprzez pewne przedmioty, zmys艂owo dostrzegalne(nazywa si臋 je objawami albo przejawami) pewnych tre艣ci czy przedmiot贸w psychicznych przynale偶nych jakiej艣 istocie rzeczywi艣cie psychik膮 obdarzonej.” Popek S.: Tw贸rczo艣膰 artystyczna w wychowaniu dzieci i m艂odzie偶y, Warszawa 1985, s. 94

 

W艣r贸d wielu definicji tw贸rczej ekspresji dziecka najbardziej trafn膮 w naszym mniemaniu jest ta stworzona przez Wincentego Okonia. M贸wi on o niej tak, 偶e jest toproces dzia艂ania ludzkiego daj膮cy nowe i oryginalne wytwory, ocenione w dalszym czasie jako spo艂ecznie warto艣ciowe. Mo偶e przejawia膰 si臋 w ka偶dej dziedzinie ludzkiej zar贸wno artystycznej i naukowej, jak i organizacyjnej, technicznej, produkcyjnej i wychowawczej”. W dalszej cz臋艣ci swoich rozwa偶a艅 wyr贸偶nia on dwa znaczenia tw贸rczo艣ci dziecka. W臋偶sze w jego mniemaniu to nic innego jak tw贸rczo艣膰 plastyczna dziecka. Z kolei szersze znaczenie pokazuje, 偶e mamy do czynienia z wielostronn dzia艂alno艣ci膮 dziecka, kt贸rej owocem s膮 nowe i oryginalne wytwory w dziedzinie poznania, sztuki i techniki; mog膮 ni膮 by膰 zar贸wno rozwi膮zanie problemu naukowego, skonstruowanie oryginalnego urz膮dzenia technicznego czy te偶 zaprojektowanie oryginalnego konkursu, jak i u艂o偶enie wierszyka, skomponowanie piosenki oraz malowanie obrazu. Je艣li dziecko rozwi膮zuje problem, kt贸ry jest mu znany lub, gdy samodzielnie konstruuje przedmiot ju偶 wynaleziony, m贸wi si臋 o tw贸rczo艣ci wt贸rnej lub subiektywnej. Oba rodzaje tw贸rczo艣ci maj膮 warto艣膰 w kszta艂towaniu osobowo艣ci dzieci i m艂odzie偶y” .


UZASADNIENIE WYBORU KONCEPCJI I METOD PRACY

Podczas tworzenia tego projektu temat pluszowego by艂 nam bliski. W tym czasie ucz臋szcza艂y艣my na praktyki w przedszkolu i jak wiadomo mniej lub bardziej cz臋sto obchodzone s膮 tam r贸偶ne 艣wi臋ta, kt贸re nie zawsze wpisane s膮 w nasz kalendarz. Dok艂adnie 25 listopada wypada艂 艢wiatowy Dzie艅 Pluszowego Misia. W trakcie dyskusji na temat projektu wywi膮za艂 si臋 pomys艂 na po艂膮czenie pluszowego misia z inno艣ci膮 i tolerancj膮. Ka偶dy mi艣 jest inny, zupe艂nie jak cz艂owiek, jak ka偶dy z nas. Z ka偶dym dniem pracy nad projektem w g艂owach pojawia艂y si臋 nam coraz to nowe pomys艂y na zrealizowanie tego przedsi臋wzi臋cia. Ostateczna forma zosta艂a przedstawiona tutaj. Dzi臋ki mo偶liwo艣ci odwiedzania r贸偶nych miejsc zwi膮zanych ze sztuk膮 mniej lub bardziej w warsztatach wykorzysta艂y艣my zasoby naszego lokalnego 艣rodowiska. W projekcie mo偶na odnale藕膰 takie miejsca jak Bia艂ostocki Teatr Lalek, Akcent ZOO, park. Mo偶e niekt贸re z tych miejsc s膮 ma艂o ucz臋szczane i znane, ale posiadaj膮 ogromny potencja艂. Na pierwszy rzut oka w parku s膮 drzewa, 艂awki nic atrakcyjnego. Jednak wystarczy chwila namys艂u i z dar贸w natury mo偶e powsta膰 naprawd臋 co艣 wspania艂ego jak, chocia偶by nasza p艂askorze藕ba. Zwiedzanie zoo r贸wnie偶 mo偶na po艂膮czy膰 z innymi elementami, akcjami dziej膮cymi si臋 w Bia艂ymstoku. Interesuj膮 nas wszelkie plastyczne dzia艂alno艣ci, dzi臋ki czemu mo偶emy rozwija膰 podobne pasje u dzieci. Pokazywa膰 im r贸偶ne techniki, nie zawsze musz膮 to by膰 kredki i kartka papieru. Czasami warto wyj艣膰 za schemat, dla lepszego efektu.

Komentarze